قدردانی

چند وقت پیش برای کارم با یک مسئله‌ای بود که پس از کمی کلنجار رفتن با جستجو در گوگل نسبتا راحت پاسخش را پیدا کردم و بعد باخودم فکر کردم که اگر گوگل و افرادی که پاسخ این مسائل را می‌نویسند را نبودند، چقدر کار من یکی سخت می‌شد و تقریبا فلج می‌شدم (نمونه عینی‌اش در دوران قطعی اینترنت رخ داد). بعد به این فکر کردم که خیلی چیزهای دیگر هستند که زندگی روزمره را برایم خیلی راحت می‌کنند و این موضوع، با یادگرفتن از پسرم در اهمیت و لذت قدردانی، شد بهانه این پست.

البته اگر بخواهم این کار را تمام و کمال انجام دهم، باید از کاشف آتش و مخترع چرخ شروع کنم، تا طراح و مجری سیستم آب شرب لوله‌کشی و خدمات شهری، بهداشت عمومی و واکسن، مخترع برق و اینترنت و لپتاپ و … (که صد البته ممنون همه نیز هستم) ولی در جهت طولانی نشدن مطلب و ضیق وقت، به موارد و خدماتی بسنده می‌کنم که طی یک روز حضورشان برایم پررنگ‌تر است و به خصوص در این دوران شبه قرنطینه، کار و زندگی را خیلی برایم راحت کرده‌اند:

  • جا دارد از گوگل و اینترنت و تلفن هوشمند دوباره نام ببرم چون به معنای واقعی کلمه کار من یکی بدون آن‌ها بی‌معنا می‌شد (آچاره و اوبار و سایر سرویس‌های بالا کاملا بر پایه وجود و فراگیری اینترنت بنا شده‌اند!).
  • در درجه بعدی خیلی ممنونم از دیجیکالا که در این دوران ما را از بیرون رفتن برای خرید بی‌نیاز کرده است و اگرچه در مواقع حساسی هم دستمان توسط برخی تامین‌کننده‌هایش در پوست گردو مانده است، ولی بدون حضورش (و البته نظرات کاربرانش) زمان و وقت زیادی را در این ایام باید صرف خرید می‌کردیم.
  • از اسپاتیفای و نوار ممنونم که با موزیک‌ها، پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی‌شان کمک کردند در این مدت هم بهتر کار کنم (از اواخر دبیرستان عادت دارم موقع کار موسیقی گوش می‌دهم) هم اینکه کلی مطلب جدید یاد بگیرم.
  • از کورسرا، یودسیتی و یوتیوب ممنونم که با مطالب و دورس آنلاین، فرصت ناب یادگیری مطالب و مهارت‌های جدید را فراهم می‌کنند.
  • از یوتیوب و فیلیمو ممنونم که در این مدت موجبات سرگرمی را فراهم می‌کنند و بیش از پیش از آن‌ها استفاده می‌کنم.
  • از اسنپ و تپسی ممنونم که اگر چه این مدت کمتر از آنها استفاده می‌کنم، ولی همین‌که می‌دانم در صورت نیاز چنین گزینه‌ای در دسترسم هست برایم دلگرم کننده است.
  • از نرم‌افزارهای پیام‌رسان ممنونم که با تماس صوتی/تصویری‌شان کمک می‌کنند دوری دوران شبه‌قرنطینه کمتر حس شود.
  • در نهایت اگر تعریف از «خود» نباشد، از آچاره هم ممنونم که هرگاه برای تعمیر خانه/ماشین نیاز باشد با چند کلیک کارم را راه می‌اندازد.

مسلما چیزهایی که برایشان ممنونم به لیست بالا خلاصه نمی‌شود و فهرست‌اش بسیار بسیار بسیار بلند بالاتر از این حرف‌هاست. ولی نوشتن چنین لیستی مجال و فرصت دیگری می‌طلبد و خیلی‌هایش هم البته در بیان نگنجد.

پی‌نوشت: از اسلک و گیتلب و ترلو هم ممنونم که اگر چه هر سه ایران را تحریم کرده‌اند، دورکاری بدون آن‌ها بسیار برایم سخت می‌شد.

Amir Hesam Salavati نوشته شده توسط:

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *